شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- گنجاندن موضوع مسئولیت های اجتماعی در حیطه وظایف روابط عمومی نشان دهنده مشارکت بالای سازمانی و روابط دو سویه بین سازمان و جامعه می باشد. یکی از وظایف مهم روابط عمومی در جامعه ای که می خواهد به سمت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حرکت کند، توسعه مسئولیت های روابط عمومی در حیطه اجتماع می باشد.
ترغیب فعالیت های روابط عمومی به این سمت و سو و متمایل کردن مردم به این وادی که می توانند با نهادهای روابط عمومی دیالوگ دو طرفه برقرار کنند، یکی از شاخص های جامعه مدنی است. روابط عمومی در عمل در بسیاری مسائل و امور اجتماعی به صورت حضوری یا مجازی دخالت دارد ولی به دلیل شرایط حاکم بر فضای کاری روابط عمومی ها موقعیت لازم برای برخی فراهم و برای بعضی این امکان وجود ندارد. روابط عمومی مسئول نه تنها در قبال سیستم مدیریتی سازمان و یا شرکت خود بلکه نسبت به کلیه ارکان مراجعان، بهره مندان و ذینفعان که شامل آحاد جامعه می باشد نیز پاسخگو است. این رویکرد هرچند ممکن است بسیار آرمانی و دور از دسترس به نظر برسد ولی واقعیت های اجتماعی ـ سازمانی در این حوزه نشان می دهند که گریزی از آن نیست، همانطور که در عرصه رسانه نیز توجه به توسعه و رویکردهای مسئولیت اجتماعی ـ اخلاقی این تصور وجود داشت.
در جامعه ای که همبستگی و اتفاق نظر در حد بالایی به چشم می خورد منافع سازمان با منافع جامعه منافاتی نخواهد داشت. تامین منافع اجتماعی و حل مسائل و مشکلات اجتماعی از اهداف و رسالت های اجرایی روابط عمومی خواهد بود که همواره جهت نما و راهنمای راهبردی اقدامات روابط عمومی سازمان است. باید توجه داشته باشیم که در یک جامعه مدنی و آزاد این امر هیچ گونه منافاتی با وظایف حرفه ای و تخصصی روابط عمومی نخواهد داشت، بلکه عامل ارتباط دو سویه و اعتماد متقابل بین شهروندان و سازمان خواهد شد. بر کسی پوشیده نیست که ماهیت شکل گیری شرکت ها و سازمان ها با هدف کسب سود و تامین منافع می باشد. با این وجود توجه به اخلاق و مسئولیت های اجتماعی هرچند که هزینه های مادی را برای شرکت تحمیل می کند ولی در آینده بازدهی مناسبی را برای سازمان به دنبال خواهد داشت. اینجاست که روابط عمومی سازمانی می تواند با بررسی شرایط موجود با حضور به موقع در راستای تقویت روحیه نوع دوستی و اخلاق مداری منافع جامعه و ذینفعان شرکت را برآورده سازد. در نهایت کلیه سازمان ها و جوامع انسانی در یک افق بلندمدت نیازمند جلب اعتماد و رضایت، تقویت ارتباطات انسانی، مشارکت مردمی، بهبود احساس تعلق به جامعه ای مدنی و آزاد، همبستگی اجتماعی می باشند، که تحقق آن جز از طریق توجه و تاکید به مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی ها امکان پذیر نیست.
منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9781/ روابط عمومی-و-مسئولیت های-اجتماعی
|